خانه/وبلاگ/پزشکی و سلامتی/چگونه از گرمازدگی در تابستان پیشگیری کنیم؟
چگونه از گرمازدگی در تابستان پیشگیری کنیم؟
پزشکی و سلامتی570۱۴۰۳/۵/۱۳

چگونه از گرمازدگی در تابستان پیشگیری کنیم؟

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما بیش از حد گرم می شود و نمی تواند خود را خنک کند. و معمولاً ناشی از فعالیت بدنی در هوای گرم است. علائم شامل سرگیجه، گیجی و حالت تهوع است. گرمازدگی معمولا با نوشیدن آب و استراحت در یک مکان خنک بهبود می یابد. درمان نشدن گرمازدگی می تواند منجر به حالتی از گرمازدگی شود که به آن heat stroke می گویند و یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و می تواند منجر به آسیب ارگان ها، کما و حتی مرگ شود.

چه کسانی دچار گرمازدگی می شوند؟

هر کسی ممکن است دچار گرمازدگی شود. اما نوزادان و افراد مسن در معرض خطر بالایی هستند زیرا بدن آنها ممکن است قادر به تنظیم موثر دما نباشد. ورزشکاران، سربازان و افراد دارای مشاغلی که نیاز به کار فیزیکی در محیط های گرم دارند نیز مستعد گرمازدگی هستند.

عوامل دیگری که خطر گرمازدگی را افزایش می دهند عبارتند از:

نوشیدن الکل ، مرد بودن، کم آبی، داروهایی که بر توانایی بدن شما برای تنظیم دما تأثیر می گذارند، مانند دیورتیک ها،آرام بخش ها، یا داروهای قلب و فشار خون، داشتن بیماری های خاصی که بر توانایی شما برای تعریق تأثیر می گذارد، مانند سیستیک فیبروزیس، داشتن برخی شرایط پزشکی، مانند اختلال خواب یا مشکلات قلبی، ریه ها، کلیه ها، کبد، تیروئید یا عروق خونی.

پوشیدن لباس های سنگین یا تنگ، تب بالا، چاقی، سابقه گرمازدگی در گذشته، شرایط بدنی ضعیف یا عادت نداشتن به شرایط گرم.

اگر فکر کنم گرمازدگی دارم چه کار کنم؟

- خنک شدن: در اسرع وقت به یک مکان خنک بروید. یک نقطه سایه پیدا کنید، یک دوش خنک بگیرید یا در یک ساختمان دارای تهویه مطبوع بنشینید. همچنین می توانید یک دستمال را با آب سرد خیس کنید و روی پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید.

- نوشیدنی: جرعه های کوچک آب یا نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت بنوشید. حدود یک ساعت آب بنوشید، اما خیلی سریع آب ننوشید. از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

- استراحت: تمام فعالیت های بدنی را متوقف کنید. بنشینید یا دراز بکشید تا بدنتان استراحت کند.

در صورت نیاز به دنبال کمک باشید: اگر علائم پس از حدود یک ساعت استراحت و مصرف مایعات بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

راه های پیشگیری از گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی، باید:

از گرمای بیش از حد خودداری کنید: اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید، لباس‌های گشاد و قابل تنفس بپوشید. استراحت های مکرر در سایه یا نقطه خنک دیگری داشته باشید. هنگامی که در یک روز آفتابی بیرون هستید، یک کلاه لبه دار بپوشید تا از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

مایعات بنوشید: با خوردن جرعه جرعه آب یا نوشیدنی ورزشی هر 30 دقیقه یا بیشتر، هیدراته بمانید. برای نوشیدن صبر نکنید تا تشنه شوید.

به عوامل افزایش دهنده احتمال توجه کنید: اگر از داروهای ادرارآور یا سایر داروهایی استفاده می کنید که می توانند منجر به کم آبی بدن شوند، با پزشک خود در مورد انجام اقدامات احتیاطی اضافی در گرما صحبت کنید. اگر قبلاً به بیماری گرما مبتلا بوده اید، احتمال ابتلا به گرمازدگی بیشتر است.

در وسایل نقلیه ایمن بمانید: دمای داخل خودرو می تواند خیلی سریع به سطوح خطرناک افزایش یابد. هرگز اجازه ندهید بچه ها (یا حیوانات خانگی) در ماشین پارک شده منتظر بمانند. حتی اگر پنجره ها را باز بگذارید، نشستن در ماشین در یک روز گرم می تواند کشنده باشد.

زمان فعالیت های خود را تعیین کنید: در روزهای گرم، ایده خوبی است که صبح زود یا اواخر روز، زمانی که دما پایین تر است، ورزش کنید.

منبع

Link

Link

Link

Link

ارسال نظر
ارسال